پایگاه اطلاع رسانی ثمین | Samiin.ir
  • ورود شما را به اولین پایگاه اطلاع رسانی رسمی محافل مذهبی استان کرمانشاه گرامی می داریم
کد خبر: 75
تاریخ انتشار: 1392/11/15 - 01:45
حاج مهدی محمدی

ثمین: لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم ، ابتدا" تشکر می کنم از محبت شما و از اینکه وقت خود را در اختیار این حقیر قرار دادید.

مهدی محمدی متولد 1362/12/12، متولد کرمانشاه ، اصالتا نیز کرمانشاهی و از بچه های محله ی کارمندان هستم.

ثمین: از چه زمانی مداحی را شروع نمودید؟

بنده از سال 72 آرام آرام با زمزمه هایی در مدرسه مداحی را شروع کردم ، لکن حدود 8 تا 10 سال نیز فقط در زمینه ی قرآن کریم کار کردم.

ثمین: اولین باری که مداحی کردید، کی بود؟

بصورت رسمی در سال 73 که حدود 10 سال بیشتر نداشتم ، در یک غروب روز جمعه ، در منزل آقای پایروند زیرزمینی بود که ما آنجا به همراه اکیپی چند نفری از دوستان گاها" مراسماتی را میگرفتیم. اما بصورت ثابت در دارالشفا حضرت فاطمه زهرا (س) در زمان حاج یزدان ناصری و مدتی در حسینیه شهید عمی (ره) سپس حدودا دو سال در مسجد النبی (ص) و پس ازآن نیز در هیئت رایت العباس (ع) به مدت 7 سال حضور داشتم.

ثمین: مشوق اصلی شما در خانواده چه کسی بود؟

خانواده ما یک خانواده مذهبی و اهل روضه بودند ، اما متاسفانه در بسیاری از اقوام خیلی مخالف داشتم و همه مرا توصیه به علم و تحصیل می کردند اما پدرم پشتیبان واقعی من بودند و همواره مرا به جلسات مختلف می بردند و به اصطلاح خیلی به من لطف کردند.

ثمین: استاد شما در مداحی که بود؟

بنده در آغاز این راه خدمت حاج یزدان ناصری بودم ، ایشان خیلی به بنده میدان دادند و لطف کردند ودر خیلی جاها نیز ایراداتم را گرفتند که جای دارد از ایشان تشکر کنم ، همچنین جای دارد از برخی بزرگواران که در این زمینه بسیار کمکم کردند همچون حاج ناصر برکی ، حاج محمد تقی مقدسی و حاج بهزاد لرستانی و دیگر عزیزان تشکر کنم.

ثمین: بهترین دوره ی مداحی شما در کدام هیئت می باشد؟

در هیئت دارالشفا حضرت فاطمه الزهرا (س) ، بنده بالاترین چیزی که احساس می کردم رزق بابرکتی است که در این جلسه می گیرم ، شاید اگر بعد از جلسه ی دارالشفا جلسه ی دیگری بروم آن جلسه برایم تضمین شده باشد.

ثمین: چه شد که از هیئت رایت العباس(ع) جدا شدید؟

احساس می کنم شاید رزق من همان 7 سال بوده است ، الحمدالله خبر دارم که به لطف پروردگار مراسمات خوبی همچون ماه محرم در آنجا برگزار می شود و شاید اگر مشکلی بوده تنها اختلاف سلیقه بوده است.


ثمین: به نظر شما سطح مداحی استان کرمانشاه در چه سطحی است؟

به طور میانگین چون مستمع بهتر می تواند نمره بدهد، اگر بخواهیم از دید یک مستمع بگوییم ، استعداد و توانایی و صدای خوش که حتی در برخی شهرهای کشور نیز گفته می شود بعضی طنین های صدایی در این منطقه بسیار دلنشین است ، اما آنچه که کمتر به آن توجه می شود همت والا است. در زندگی بسیاری از مداحان بزرگ استان بلا استثنا حدافل روزی دو ساعت وقف این کار است. آیا در استان ما بچه ها به این مرحله رسیده اند که برای این مهم وقت بگذارند؟ به عینه فکر می کنم عده ای از دوستان دقایق اندکی برا هدف خود در مداحی وقت نمی گذارند. و اغلب سعی دارند ار لوح های فشرده ی مداحان دیگر استفاده کنند ، البته اینکه از آثار دیگر مداحان بهره گرفت کار بسیار مفیدی است ، اما مداح موفق کسی است که بتواند برای مثال یک روضه را از دیدهای مختلف بخواند همانند بسیار از مداحان بزرگوار استان که در هرمکان می بایست از دید مختص آن جلسه روضه خواند ، به نظرم دوستانی که به مداحی علاقه دارند گوهرهایی هستند که باید این گوهرها را به زیبایی تراش داده و از آنها استفاده کرد. همچنین یکی از حسرت های مانده بر دل حقیر نیز این است که یکبار کسی به ما بگوید شعری که خواندی شاعرش که بود و اصلا منبعش چه بود؟ لذا بحث مهم دیگر این است که حرف ها و بعضا" مقاتلی که گفته می شود منبع مستند را داشته باشد.

ثمین: نظر شما در مورد پول گرفتن برخی از مداحان چیست؟

متاسفانه امروزه در بعضی از مکان ها یک فضای بدی نقش بسته است و بر سر هزینه مداح حتی بحث و جدل نیز می شود. باید توجه داشت که هدیه گرفتن یک بحث است و تعیین قیمت یک فاز دیگری است ، بنده عقیده ام بر این است که با تعیین نرخ و گرفتن پول غالبا یک سری از توفیقات کم می شود و به نظرم خوش انصافی نیست که بر روی حضرت زهرا (س) قیمت بگذاریم و برای آن پولی را دریافت کنیم و اعتقادی هم اساسا" به این قضیه ندارم. در این بحث احتمال دارد بسیار به جامعه ضربه بزنیم چرا که ممکن است در محله ای فقیر به جهت نبود منابع مالی و یا اینکه دعوت از فلان مداح هزینه ای را می خواهد و ممکن است آن هزینه موجود نباشد اساس برپایی آن جلسه منحل و تعطیل گردد و در طول زمان نیز آثار منفی خود را به دنبال خواهد داشت و این بحث قطعا" و یقینا" مورد تاکید حضرت امام زمان (عج) نیست.

ثمین: یکی از نقاط مثبت شما ، برپایی جلسات هفتگی است نظرتان در این مورد چیست؟

جلسه ی هفتگی از چند بعد بسیار خوب است و تکرار همین روضه ها باعث پختگی خاص و پرورش و رشد می گردد ، برای مثال پس از پایان ماه محرم بدون جلسات هفتگی یکدفعه می خواهی وارد فاطمیه(س) بشوی و این کار بسیار دشوار است. همین تکرارهای مداوم است که باعث کیفیت کار می شود بنظرم اگر یک یا حسین (ع) خوب هم بگوییم شاید خودش بسیار اثر داشته باشد ، بنده خودم اگر یک روز هرچند یک زمزمه اندک را نخوانم شاید نتوانم در روز بعد صدای خود را حفظ کنم لذا بنظرم تکرار مداوم نقشی بسیار کلیدی دارد. از یک بعد دیگر نیز داشتن ارتباطات مداوم میان اعضای هیئت و مداحان و شعراست که بعدا شور خاصی به جلسات مناسبتی خواهد داد.

ثمین: جلسه هفتگی خودتان هم اکنون در کجا برگزار می شود؟

کارمندان ، کوی پمپ بنزین ، به نشانی نصب تابلو

ثمین: فضای کدام یک از هیئات را بیشتر می پسندید؟

خوشبختانه اکثریت هیئات استان فضای خوبی را دارند ، به عقیده من هر هیئتی در یک فضای خاص همچون مستمع یا مکان و... برتری دارد بهترین نقطه ی قوت هر هیئت جا افتادن آن و ارتباطات با دیگران است ، اگر بخواهیم از چند هیئت نام ببریم هیئت مسلم بن عقیل (ع) از لحاظ مستمع و شاکله خوبی که دارد یا هیئت محبان حضرت شاهزاده علی اکبر(ع) به خاطر حضور اکثریت مداحان بزرگوار و شعرشناسی و ارتباط گرم صمیمی با مداحان و شعرای کشوری ، دارالشفا ، مسجد نواب ، مسجد النبی (ص) و  اکثریت دیگر جلسات سطح استان نیز از فضای بسیار مطلوبی برخوردار هستند.

ثمین: در مورد مسائل روز دنیا و تحولات کشورهای مسلمان علی الخصوص بیداری اسلامی نظرتان چیست؟

همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند امروزه مداحان باید در اکثر مسائل روز دنیا آگاه باشند ، در مورد بیداری اسلامی و تحولات کشورهای اسلامی نیز همه باید دعا کنیم که مشکلات این کشورهای مسلمان و مظلوم هرچه سریعتر حل شود، علی الخصوص حرم حضرت زینب کبری (س) هرچه سریعتر از دست گروه هایی تکفیری رهایی پیدا کند و همواره و درهمه حال خون پاک شهدا را زنده نگه داریم.

ثمین: راه پیشبرد اهداف مداحی از نظر شما چیست؟

در درجه ی اول توهماتی را که برای خود بوجود آورده ایم حذف کنیم و در درجه ی دیگر حتما از نظرات اساتید بزرگوار بهره گیریم و از تمامی ابزارها و ظرفیت های امروزه در این عرصه استفاده کنیم و اما در درجه دوم، نقل می شود شخصی علاقه ی شدیدی به مداحی داشت ، اما نمی توانست این راه را ادامه دهد مرحوم حاج اکبر ناظم (ره) خطاب به این شخص عرض می کنند: اگر نمی توانی مداح شوی و اگر واقعا می خواهی خدمتی کنی چای بریز... وگفته می شود ایشان تا پایان عمرش چنان چای ریزی شد که همه از وی به نیکی یاد می کردند، لذا اگر کسی واقعا در زمینه مداحی تخصص ندارد و حتی اگر در این وادی وارد شده است می تواند صادقانه از این راه خارج شود.


ثمین: از کدامیک از مداحان کشوری بیشتر الگو میگیرد؟

استاد حاج علی انسانی ، هرچند که اگر نتوانم مثل ایشان کارکنم، اما سعی می کنم شباهتی داشته باشم. ایشان شعر را بیخود تلف نمی کنند و ازنکات بارز ایشان خواندن مختصر است و در آن خواندن اندک دریایی از فضائل برای مستمع نهفته است.

ثمین: تا چه حد با روضه های خانگی موافق هستید؟

امروزه روضه های خانگی بسیار کم هستند اما در عین حال بسیار پربار و عالی می باشند ، به عقیده ام هیچ چیز حز روضه ی اهل بیت (ع) نمی تواند وجود شیطان و گناه را در آن خانه پاک سازد. هرچند این جلسات دیگر محدود شده اند و شاید در برخی از ایام های خاص منعقد شوند.

ثمین: زیاد هیئت عوض کردید! ، نظرتان در این باره چیست؟

ما به اصطلاح شاید آزمون و خطا کردیم. اما سر انجام به این نتیجه رسیدم که در همان محله ی خودمان کارمندان باشم بهتر است ، زیرا به لحاظ بعد مسافت در سطح شهر برای بسیاری از دوستان هم محله ای شاید مناسب نباشد.

ثمین: چند بار به عتبات عالیات و حج مشرف شدید؟

بحمدالله این افتخار نصیبم شده است که 4 بار به کربلای معلی و یک مرتبه به سفر حج مشرف شوم.

ثمین: دیدگاهتان در مورد سبک های مداحی چیست؟

عقیده من بر تجمیع سبک است ، مثلا روضه را هیچوقت نمی توان امروزی کرد و می بایست سبک هم سنتی باشد ، هم اصولی باشد و هم جدید باشد و از همه مهمتر سبکی دل نشین باشد.

ثمین: با کدامیک از اهل بیت (ع) و روضه ها بیشتر رابطه ی درونی و قلبی دارید؟

با همه ی روضه ها می سوزم ، اما بیشتر روضه ای که به آن علاقه ی فراوانی دارم و بیشتر با آن می سوزم ، روضه ی حضرت سیدالشهدا (ع) در مجلس ابن زیاد ملعون می باشد.

ثمین: به نظر شما چرا امروزه در بین پیرغلامان و مداحان جوان فاصله افتاده است؟

علت این دور افتادگی جدید خواندن محض بود و بعضی ها هم فرمودند شاید سخت گیری باشد ، بنظرم خواندن باید در حد متوسط باشد. از طرف دیگر اصلی ترین دلیل این است که بسیاری از دوستان بعضی از بزرگوارها و پیرغلامان را رها ساختند و این خود می تواند یکی از دلایل عمده این بحث باشد.

ثمین: در مورد کارکردها و نتایج برپایی جلسات هیئت ها بگویید؟

مداح می تواند یک قسمت بسیار کوچک را انجام دهد ، برپایی جلسات باید تاثیر مناسب بر فضای جامعه بگذارد ، لکن متاسفانه عده ای در قبل از جلسات آمادگی کافی را ندارد و غالبا شئونات جلسه را رعایت نمی کنند ، وارد جلسه که می شوند مشغول جلسه شده و درپایان نیز همچنان حرمت هارا حفط نخواهند کرد ، شاید یکی از راهکارهایی که بتوان به آن اشاره کرد اعتقاد به مقدمه نظیر قرائت ادعیه قبل از جلسه و همچنین وجود یک سخنران قبل از مراسم بمنظور آمادگی و بازدهی مناسب جلسه باشد.

ثمین: به عقیده حضرتعالی برپایی جشن ها چگونه باید باشد؟

هیچکس مخالف جشن نیست ، اما برخی بدعت ها و رسوم غلطی که امروزه شاهد آن هستیم باعث شده است مشکلاتی را در این وادی بوجود آورد. مخصوصا برخی سبک های ترانه و شعری هم که خوانده شده بر گسترش و تقویت این فرهنگ های مذهبی غلط نیز کمک کرده است که انشاالله به زودی شاهد رفع این مشکلات و حذف اینگونه بدعت ها باشیم زیرا این بدعت ها در شان اهل بیت (ع) نیست.


ثمین: شما خوب شعر می گویید ، شعرگویی را از کجا آغاز کردید؟

حدود 8-7 سال است بصورت دلی و ابتدایی شعر می گویم و در باب الگوبرداری نیز ابتدا از استاد حاج غلامرضا سازگار بهره برده ام و در چندسال اخیر نیز از آقایان حسین رستمی ، علی اکبر لطیفیان ، هادی جانفداه و... الگو گرفته ام.

ثمین: تا کنون 7 دوره کنگره ی شعر در کرمانشاه برگزار شده است، در این باره چه نظری دارید؟

خوشبختانه این کنگره ها تحرک خوبی در استان ایجاد کرده است و به عقیده ی حقیر اکنون نیازمند برگزاری کارگاه های شعری و آموزشی که در آن خروجی های مناسب و بررسی های شعری دقیق هم انجام شود هستیم.

ثمین: محفل مجمع الذاکرین کرمانشاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

بسیار کار پسندیده و تجربه تازه ای است و میدان موثری خواهد بود که الحمدالله تاکنون نتیجه ی مثبتی را در پی داشته است.

ثمین: نقش امروزه کانون مداحان و شعرای آیینی را چگونه می دانید؟

بسیار مثبت و موثر است.

ثمین: در مورد این اسامی لطفا اولین کلمه یا عبارتی که به ذهنتان می آید ، را بیان بفرمایید؟

شهید شهاب خالصی: الگوی اخلاص

سید یوسف اعتضادی: سید المادحین

حاج ناصر برکی: یک پیرغلام واقعی و تمام عیار

پدر حاح مهدی محمدی: مراد من است

حاج محمد تقی مقدسی: استاد روضه

حاج علی نظری: محب حضرت زهرا(س)

حاج یزدان ناصری: خوش اشک

ثمین: پیام شما به کاربران پایگاه اینترنتی ثمین چیست؟

بنده هم به نوبت خود افتتاح این پایگاه مجازی را تبریک عرض می نمایم و از تمامی دست اندرکاران آن تشکر می نمایم. من احساس می کنم باتوجه به اینکه اکثریت دوستان دسترسی به فضای مجازی را دارند، راه اندازی این پایگاه یکی از نیازهای بسیار مهم موجود و شاید خواسته ی مداحان استان است که ذاکران اهل بیت (ع) بتوانند از یک منبع موثق استفاده کنند ، به طور مثال در زمان ها و مناسبات خاص بتوانند اشعار مورد نیاز خود را به راحتی دریافت نموده و استفاده کنند. انشالله که موفق باشید.

ثمین: به عنوان حرف آخر، لطفا سخن پایانی خود را بیان فرمایید؟

از شما  و وقتی که در اختیار حقیر قرار دادید کمال تشکر را دارم. و سخنان خود را با این یک بیت شعر به اتمام می رسانم.

مي گذشت از در مسجد نفس آلوده سگي

گذر خویش به كوي تو بيادم آمد

برچسب ها:
نظر شما
جهـت ارسـال نـظـر کـلیـک کنیـد
آخرین عناوین